Sponsoreret indhold
Et CRM system er et stærkt værktøj for alle virksomheder, og du har sikkert hørt cheferne og direktøren prædike om, hvor vigtigt det er at du bruger det. Bevares! Selvfølgelig er det vigtigt, men hvis der ikke er fastlagt en CRM strategi for, hvordan det skal bruges internt, så kan det også blive overflødigt.
På min arbejdsplads har vi i lang tid brugt det på forskellige måder og formål, fordi vi alle er offer for vaner. Alle elsker deres egen vaner og måder at gøre tingene på, og derfor bliver det tit forsømt at få ændret disse processer. Hvis der ikke er nogen som har kortlagt strategien for, hvordan CRM systemet skal bruges til både kunder, salg og projekter, så vil det heller ikke blive brugt effektivt.
Derfor pådrog jeg mig også ansvaret for, at få lagt en plan for vores CRM aktiviteter i virksomheden.
Den rette CRM strategi
Først og fremmest fik jeg kortlagt alle de vigtigste punkter i forhold til vores kunderelationer. Her kiggede jeg på hvilke kundeinformationer, der er nødvendig at have tilgængelig for alle medarbejdere i tilfælde af sygdom eller ferie. Derudover en funktion hvor vi kan have tilknyttet kundeopgaver, så det er let for den enkelte medarbejder at danne sig et overblik over projekter og deadlines.
I forhold til salg er det vigtigt med opfølgning på tilbud og e-mails med potentielle salgsemner. Derfor har vi fået en integration, hvor alle mails bliver tilknyttet et lead, så sælgerne aldrig vigtige informationer.
Vi bruger SkyView CRM system
I vores virksomhed bruger vi det danske CRM system SkyView, da det er rart med dansk support. Vi valgte det også baggrund af at vi kunne få skræddersyet det ud fra lige præcis, hvad vi havde brug for. Derudover har det integration med excel og outlook, som er nødvendigt at kunne overføre informationer fra, da vi bruger disse programmer hyppigt. Systemet er også meget brugervenligt og intuitivt, så selv de ikke IT-kyndige medarbejder let kan bruge vores CRM system.
Hvad har det betyder for os
Efter vi fik styr på vores CRM strategi, og måden hvorpå vi bruger systemet, så har vi faktisk oplevet en markant forbedring. Alle er blevet mere effektive i arbejdstiden, da de selv kan tilgå vigtige informationer. Derfor skal man ikke forstyrre en kollega eller bruge tid på at kigge i gamle mails eller dokumenter. Derudover er relationerne til kunderne blevet styrket, hvilket nok højst sandsynligt vil betyde, at vi kommer til at blive bedre til at fastholde dem.
Jeg kan derfor klart anbefale at få styr på, hvordan i brugeres jeres CRM system. Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er med en god CRM strategi!